Veel mensen vragen zich af hoe een escooter rijdt en of elektrisch rijden veel verschilt van het rijden op brandstof (benzine). Wij vertellen je er alles over.
Een escooter is in feite een normale scooter, dus vergelijkbaar met een scooter op benzine, maar wat er feitelijk anders is, is het motorblok. Het motorblok is elektrisch en voorzien van een elektromotor. Qua rijden is het niet heel anders, maar hoe de scooter reageert op het gas geven, en het accelereert ook anders.
Elektromotor is krachtiger dan een benzine motorblok
Het motorblok van een benzinescooter is qua kracht en acceleratie niet zo snel als een elektrische scooter. Een escooter beschikt namelijk ook veel meer kracht welke vanaf het optrekken al direct merkbaar is. Escooters zijn dus veel pittiger. Natuurlijk hangt het af van hoeveel gas je geeft, maar je zult merken dat escooters veel vlotter hun topsnelheid kunnen bereiken.
Escooters komen sneller op gang omdat ze over een groter vermogen en koppel beschikken. Uiteraard hangt dit samen met het vermogen van de motor.
Hoe meer vermogen de motor heeft (Watts) hoe krachtiger hij is
Tegelijkertijd betekent dit dat de stroomopname ook hoger is, en dat er meer gevraagd wordt van de accu. Doe je rustig aan en benut je niet al het vermogen, dan doe je een stuk langer met de accu. De accu raakt dus minder snel leeg wanneer je rustig optrekt en rustig rijdt.
Sterkere accu bij krachtigere motoren
Vaak zijn e-scooters met een krachtigere motor, denk aan 1500 Watt, uitgerust met een sterkere accu dan e-scooters met een 500 Watt motor. Een 500 Watt motor is over het algemeen prima, en zeker bij snorscooters. Bij bromscooters wil je liever wat meer vermogen hebben omdat je dan nog sneller op topsnelheid bent. Een 1000 Watt motor is dan minimaal.
Wil je iemand achterop meenemen, dan is een 1000 Watt motor ook aanbevolen. Zo merk je nagenoeg niets van het extra gewicht.