Motortechnieken escooters

Bij escooters kom je 3 motortechnieken tegen.

Dit zijn:

  • De naafmotor
  • Motor vooraan bij de achterbrug
  • Motor achteraan de achterbrug

Bij de naafmotor zit de elektromotor in het achterwiel gemonteerd. Dit resulteert in een zeer pittige ervaring. Sommige fabrikanten hebben een energie terugwin systeem ingebouwd dat de motor tegelijkertijd als dynamo kan functioneren en de opgewekte energie tijdens het remmen kan teruggeven aan de accu.

De motor kan ook vooraan bij de achterbrug zijn gemonteerd, net als bij de benzinescooters het geval is. De motor drijft het achterwiel aan met een v-snaar, net als bij normale scooters. Er gaat een beetje energie verloren via de aandrijfriem, en het rijgedrag is iets minder aggressief.

Er zijn 2 fabrikanten die de motor achteraan de achterbrug hebben verwerkt, en gebruik maken van extra tandwielen. Dit zijn Vespa met de Elettrica, en Nipponia met de F7. Het voordeel hiervan is dat de motor op ideale snelheid (hoge toeren) kan draaien en daardoor het meest efficiënt is. De techniek is zeer efficiënt, rijdt geweldig, maar is ook kostbaarder dan de andere 2 technieken.

De meest gebruikte techniek op dit moment is de naafmotor. Het meest bekende merk escooter motor is Bosch.

Elektromotoren hebben meer vermogen en een hoger koppel. Meer over het rijgedrag lezen kan hier: hoe rijdt een escooter.