Nederland is een van de technologisch meest geavanceerde landen in de EU. Geen wonder dat er in Nederland al jaren talloze elektrische voertuigen rondrijden en dat de creativiteit op het gebied van e-mobiliteit geen grenzen lijkt te kennen. Digitalisering zorgt voor een enorm rijcomfort, omdat veel relevante gegevens via moderne systemen eenvoudig tijdens het rijden kunnen worden uitgelezen.
Het gebruik van AI & Co. is ook aan de orde van de dag bij sportweddenschappen op internet, wat populair is bij sportliefhebbers. Bekende gokaanbieders gebruiken kunstmatige intelligentie om de spelervaring te verbeteren en bij te dragen aan een intensieve bescherming van hun spelers. Met succes, want niemand wil zonder moderne technologie en digitalisering.
Maar digitalisering heeft ook veel andere sectoren beïnvloed – vrijwel geen enkele sector is hiervan vrijgesteld. Hier leggen we uit wat dit betekent in relatie tot mobiliteit.
Nederland leidt de digitaliseringsgraad in Europa op de derde plaats
De Duitse opiniepeiler Statista heeft de digitaliseringsgraad van alle Europese landen vastgesteld in het kader van de IT & Consumer Electronics Study. De Duitse opiniepeilers onderscheiden vier digitaliseringsgebieden, die in de afzonderlijke landen in verschillende mate uitgesproken zijn.
In de algemene vergelijking van de tabel neemt Nederland de derde plaats in, direct na de meest gedigitaliseerde landen Denemarken en Finland. Duitsland neemt slechts een plaats in het goede middenveld in, maar de mate van digitalisering ligt daar nog steeds iets boven het EU-gemiddelde.
De Duitse opiniepeiler Statista heeft de digitaliseringsgraad van alle Europese landen in het kader van de IT & Consumer Electronics Study vastgesteld. De Duitse opiniepeilers onderscheiden vier digitaliseringsgebieden, die in de afzonderlijke landen in verschillende mate uitgesproken zijn.
In de algemene vergelijking van de tabel neemt Nederland de derde plaats in, direct na de meest gedigitaliseerde landen Denemarken en Finland. Duitsland neemt slechts een plaats in het goede middenveld in, maar de mate van digitalisering ligt daar nog steeds iets boven het EU-gemiddelde.
Dit is wat de beschikbare cijfers zeggen over digitalisering in Nederland
Digitalisering van overheidsinstanties zoals instellingen en overheden is een van de onderdelen die in de onderzoeken van 2022 zijn onderzocht. Als we naar de cijfers kijken, valt meteen op dat Nederland ook op dit belangrijke gebied de bovenste plaatsen inneemt wat betreft het algemene niveau van digitalisering; alleen in Estland is de digitalisering in het openbaar bestuur verder gevorderd.
Zo goed zijn digitale technologieën al geïntegreerd in de beste EU-landen
De algemene integratie van digitale technologieën is alleen verder ontwikkeld in de top twee van de digitaliseringsranglijst en in Zweden. Dit land staat op de vierde plaats in de algemene gemiddelde score, na Nederland.
Digitaliseringsindicator menselijk kapitaal: Nederland op koers
Wat betreft human capital dat de digitale toepassingsvaardigheden van de bevolking weerspiegelt, staat Nederland ook op de derde plaats. Volgens de onderzoeksresultaten is de bevolking in Ierland, Malta en Luxemburg echter ook in staat om digitale technologieën te gebruiken.
Connectiviteit tussen digitale systemen: Nederland beter dan Finland
Op het gebied van connectiviteit halen we in Nederland zelfs de Finse norm in en scoren we net boven Spanje, waar de connectiviteit van digitale toepassingen ook al vergevorderd is.
Staatssteun voor de overstap naar elektromobiliteit door bedrijven moeilijk
Voor Nederlandse bedrijven is er slechts een klein budget voor de promotie van elektromobiliteit. Maar na een tijdelijke opschorting van de overheidsfinanciering eind 2022, is er voor 2023 weer een klein potje voor Nederlandse bedrijven.
Naast bepaalde regelingen voor de aanschaf van elektrische voertuigen of het samenstellen van een milieuvriendelijker wagenpark, gelden er ook andere maximale vergoedingen voor nieuwe of gebruikte e-voertuigen.
Als je echter het totale bedrag optelt dat de Nederlandse overheid beschikbaar stelt voor de intrede in de mobiliteit van morgen, dan is er slechts subsidie voor iets meer dan 22.700 vervoermiddelen. Vergeleken met het grote aantal nieuw opgerichte bedrijven in Nederland is dit een veel te klein bedrag om de mobiliteit in het land snel te kunnen veranderen.
Digitalisering in Nederlandse bedrijven op ongekend niveau
Als we online iets bestellen, krijgen we suggesties over wat ons nog meer zou kunnen interesseren. Door ons gebruikersgedrag wordt het voor digitale helpers steeds makkelijker om ons koopgedrag nauwkeurig in te schatten. Maar ook op het gebied van klachtenafhandeling zijn er steeds meer mogelijkheden voor zelfhulp.
Pas als digitale ondersteuning in klantcontact zijn grenzen bereikt, wordt het persoonlijke gesprek noodzakelijk. Op deze manier besparen Nederlandse bedrijven veel geld op personeel, wat direct terug te zien is in gunstigere inkoopprijzen.
Voorbeeld van verhoogde efficiëntie op basis van een digitaal ondersteund elektriciteitscontract
De digitale softwareoplossingen maken het ook mogelijk om een volledig aangemaakt gebruikersprofiel voortdurend up-to-date te houden. In het geval van elektriciteitscontracten heeft dit bijvoorbeeld het grote voordeel dat je de elektriciteitsleverancier niet hoeft te bellen of een brief hoeft te schrijven.
In plaats daarvan wordt de verandering van woonplaats gewoon digitaal doorgegeven in het bijbehorende invoermasker, wat op elk moment mogelijk is via het gebruikersprofiel na het inlogproces.
Dit zijn de voordelen van digitalisering, vooral in de logistieke sector
Verkeersbeheer in steden kan worden aangepast aan de huidige verkeersstroom door het gebruik van digitale technologieën. Netwerkgebaseerd verkeersbeheer is zowel klant- als milieuvriendelijk en kan helpen om het verkeer tijdens de dagelijkse spits vlotter te laten verlopen.
Er zijn ook verschillende manieren om stilstaand verkeer effectief te verminderen; zelfs het zoeken naar een vrije parkeerplaats is eenvoudiger dankzij digitale technologie. Maar bovenal kunnen digitale maatregelen worden gebruikt om de uitstoot die schadelijk is voor het milieu te verminderen. In gedigitaliseerde logistieke bedrijven kan dit bijvoorbeeld door routes beter te plannen en lege ritten te vermijden.
Digitale technologieën verbeteren ook de herstructurering van het mobiliteitsaanbod, zodat het openbaar vervoer kan worden aangepast aan het werkelijke aantal bezoekers. Het mobiliteitsbudget van Nederland omvat ook een vermindering van het totale verkeer op de wegen om de gestelde klimaatdoelen op tijd te kunnen halen.
Word zelf mobieler met een lease-escooter
Een escooter leasen kan vooral interessant zijn voor jongeren die door financiële beperkingen niet zelf een elektrische voertuig kunnen kopen. Leasen biedt het grote voordeel dat je om de paar jaar kunt overstappen op een nieuw model. Zo profiteer je altijd van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van e-mobiliteit zonder steeds een nieuwe scooter te hoeven kopen.
Op dit moment ligt de focus van elektrische mobiliteit op een grotere actieradius, maar in de toekomst kunnen andere technische verfijningen ook belangrijk worden. Na een leaseperiode van twee of drie jaar kun je de scooter gewoon weer inleveren bij de verhuurder.