Lange tijd was elektromobiliteit in de racerij een factor die met een glimlach werd erkend. Autoraces zijn gebaseerd op raceauto’s die een behoorlijke hoeveelheid benzine verbruiken. Jarenlang was dit de heersende mening onder sportfans, maar inmiddels is dit denken aanzienlijk veranderd. Veel mensen leven nu veel milieubewuster en hebben zich gerealiseerd hoe belangrijk het is om bij te dragen aan de bescherming van het klimaat op bepaalde gebieden van het leven. Het gebruik van elektrische voertuigen is een belangrijk voorbeeld van hoe een samenleving kan evolueren en afstand kan nemen van fossiele brandstoffen.
Elektromobiliteit is steeds belangrijker geworden in de racerij en vandaag de dag zijn er hele raceseries die vertrouwen op voertuigen met e-motoren. Zelfs de Formule 1 heeft zijn teams opgeroepen om na te denken en is van plan om binnen een paar jaar over te stappen op dit type motor. Na verloop van tijd zal de racerij stap voor stap worden uitgerust met elektromotoren. Maar nu al is het mogelijk om allerlei sportweddenschappen te plaatsen op e-raceseries. Zo wordt het nog spannender om de races te volgen en heb je meer redenen om voor een bepaalde auto te gaan.
Formule E – deze raceserie maakt gebruik van elektromotoren
Het FIA Formule E-wereldkampioenschap wordt sinds het seizoen 2014 tot 2015 gehouden en wordt al lang beschouwd als de meest innovatieve raceserie ter wereld, omdat alle auto’s worden aangedreven door elektromotoren. Deze raceserie schrijft formuleauto’s voor en heeft de afgelopen jaren een gestage groei doorgemaakt. Steeds meer fans hebben de smaak te pakken gekregen van autoracen met elektrische voertuigen.
Deze raceserie wordt ook steeds interessanter voor grote coureurs. De eerste wereldkampioen Formule E was bijvoorbeeld Nelson Piquet Jr, maar deze titel is ook twee keer in handen geweest van Jean-Éric Vergne. De voormalige Formule 1-coureur Stoffel Vandoorne verzekerde zich van de wereldtitel in het seizoen 2021/2022. Een belangrijk aspect voor de coureurs is dat in deze raceserie de focus inderdaad ligt op de vaardigheden van de coureurs. Ze moeten in staat zijn om plaatsen goed te maken in de loop van de race en afhankelijk zijn van hun vaardigheden, aangezien de auto’s allemaal min of meer hetzelfde zijn ontworpen.
De keuze voor elektromotoren werd lange tijd als controversieel beschouwd, omdat het autoracen op een compleet nieuwe manier liet zien waar mensen nog aan moesten wennen. De races produceerden bijvoorbeeld nauwelijks motorgeluid. Voor racefans waren deze geluiden echter een must en daarom werd de draak gestoken met het feit dat de Formule E-voertuigen geen vermogen hadden. Dit klopt natuurlijk niet, want iedereen die naar een race in deze serie kijkt, merkt al snel een opwindende factor en hoge snelheden.
Formule E handelde voor zijn tijd
Strikt genomen kun je zeggen dat de Formule E met zijn innovatieve denkwijze voor zijn tijd handelde. Dit is echter ook een van de redenen waarom de raceserie door de jaren heen steeds meer fans heeft weten te boeien. Het gebruik van e-motoren was vanaf het begin de juiste beslissing, want vergeleken met veel andere raceseries hoeft de Formule E nu geen veranderingen door te voeren en kan het worden beschouwd als een patriot op dit gebied.
In de komende jaren krijgt de Formule E echter te maken met een groot probleem. Steeds meer raceseries zullen overstappen op e-motoren en dit zal het belangrijkste unique selling point van de Formule E wegnemen. Daarom zal de raceserie in de toekomst met een aantal innovaties moeten komen om zich weer te kunnen onderscheiden van de rest van de aanbieders. Als dit niet gebeurt, zou het wel eens zo kunnen zijn dat sommige fans weglopen bij de Formule E.

Erik de Bruijn is een gedreven ondernemer en innovator met meer dan 10 jaar ervaring in duurzame mobiliteit. Al in de begindagen van elektrische voertuigen zag hij het potentieel van e-scooters als een schoner, stiller en efficiënter alternatief voor traditionele vervoersmiddelen. Met zijn achtergrond in techniek en passie voor groene energie heeft hij talloze e-scootermodellen getest, beoordeeld en helpen ontwikkelen.
Als oprichter en hoofd van Escooterinfo.nl zet Erik zich dagelijks in om de nieuwste trends, ontwikkelingen en inzichten rondom elektrische scooters toegankelijk te maken voor een breed publiek. Zijn missie? Mensen inspireren om over te stappen op slim en duurzaam vervoer. Dankzij zijn diepgaande kennis en jarenlange ervaring kan hij als geen ander duiding geven aan de snel veranderende e-scootermarkt, altijd met het belang van de gebruiker en het milieu voor ogen.