Hoe reis je naar je werk wanneer het plenst of waait? Juist, bij voorkeur met de auto of het openbaar vervoer. Scooters komen meestal niet direct in je gedachten, en velen deelden die overweging in maart. De lentegevoelens waren toen nog ver te vinden, wat leidde tot rode cijfers voor de Nederlandse scooterverkopen. De eerder ingevoerde helmplicht voor snorscooters in januari droeg daar evenmin aan bij. Bovendien verslechterde het grotendeels wegvallen van scooterverkopen aan deelbedrijven de situatie.
Bromfietsverkopen
Bij bromfietsverkopen constateerden we een afname van 18,8%, terwijl bij snorscooters een daling van maar liefst 78% te bespeuren viel; de gemiddelde afname lag de afgelopen maanden nog op 55%. Welke merken presteerden ondanks de afname nog behoorlijk en welke zagen hun verkopen instorten? Laten we beginnen met de bromfietsverkopen. La Souris zag de verkopen stijgen naar 836 stuks in het eerste kwartaal en bezette daarmee de toppositie.
Op de tweede plaats treffen we SYM aan, dat tot en met maart 608 bromscooters wist te verkopen. Op de derde plaats staat Piaggio met 608 verkochte scooters, direct gevolgd door Vespa met 511 scooters in het eerste kwartaal. Op de vijfde plaats geen scooter maar een Speed Pedelec van Stromer, die 445 stuks wist te noteren bij de scooterverkopen. Kymco verkocht 335 scooters, en dat aantal kan weleens toenemen met de komst van het merk’s eerste 45 km/u elektrische scooter in mei.
IVA staat op plek 7 met 259 verkochte scooters, slechts een fractie meer (+10) dan vorig jaar. Senzo treffen we aan op plek 8 met 252 verkochte scooters, aanzienlijk meer dan een jaar geleden. Peugeot kende helaas geen verkoopstijging en verkocht 208 scooters, waar vorig jaar nog 317 werden verkocht. Binnen de top 10 sluit Segway de ranglijst af met 206 verkochte elektrische scooters. Vorig jaar waren dit er in dezelfde periode nog 291.
Dip snorscooterverkopen
Bij de snorscooterverkopen bezet La Souris ook hier de eerste plaats met 381 stuks, maar Segway volgt op de voet met 338 elektrische scooters verkocht in maart. Bij AGM was er meer dan een halvering van de verkopen, van 505 naar 229 verkochte snorscooters in het eerste kwartaal.
Bij SYM is de daling aanzienlijk, van 619 naar 212 stuks, en komt daarmee op plaats 4. De scherpste daling komt voor rekening van Vespa, waar vorig jaar nog 1.017 snorscooters werden verkocht, zijn het er nu slechts 152! Waar Vespa’s voorheen zeer gewild waren, lijkt nu vooral de jeugd de Vespa te verruilen voor andere vervoermiddelen, zoals een Fatbike. De hoge premies om een nieuwe Vespa te verzekeren helpen ook niet mee. IVA zag de verkopen teruglopen naar 146 stuks en eindigt op een zesde plaats.
GTS wist 105 snorscooters te verkopen, terwijl het er vorig jaar nog 275 waren. Ook Spyder Wheelz ziet de verkopen bijna opdrogen naar 89 stuks. Een typisch product dat mensen zonder helm willen rijden. NIU bezet de negende plaats met 88 verkochte snorscooters. Senzo sluit de top 10 af met 84 verkochte snorscooters. De eerste zonnestralen in april kunnen de verkopen wellicht een flinke impuls geven aan de totale scooterverkopen, maar dat zien we volgende maand.
Het is duidelijk dat maart 2023 een lastige maand was voor de scooterverkopen in Nederland. De combinatie van ongunstige weersomstandigheden, de helmplicht en de afname van scooterverkopen aan deelbedrijven hebben samen gezorgd voor een flinke dip in de cijfers. Toch zijn er enkele merken die ondanks deze tegenslag redelijk stand wisten te houden, terwijl anderen hun verkopen zagen instorten.
De toekomst scooterverkopen
De toekomst zal leren of de eerste zonnestralen van april de totale scooterverkopen zullen stimuleren, maar voor nu blijft de markt onzeker. Scooterliefhebbers en -verkopers zullen dus de komende maanden met grote interesse de ontwikkelingen in de gaten houden.
Hoewel de scooterverkopen in maart 2023 tegenvielen, zijn er enkele trends en innovaties die de markt nieuw leven kunnen inblazen. Elektrische scooters worden steeds populairder, dankzij hun duurzaamheid en lage onderhoudskosten. Fabrikanten werken voortdurend aan verbeteringen op het gebied van accutechnologie, wat resulteert in een grotere actieradius en kortere oplaadtijden.
Elektrische scooters en fietsen populariteit
Daarnaast zullen stedelijke gebieden steeds meer druk uitoefenen op de uitstoot van schadelijke stoffen, waardoor milieuvriendelijke vervoersmiddelen, zoals elektrische scooters en fietsen, in populariteit zullen stijgen. Ook de deelplatformen voor scooters zullen zich verder ontwikkelen, waarbij nieuwe bedrijfsmodellen en samenwerkingsverbanden ontstaan die inspelen op de veranderende behoeften van stadsbewoners.
In de toekomst zouden fabrikanten kunnen profiteren van een groeiende interesse in geavanceerde rijhulpsystemen en connectiviteitsopties, zoals navigatie, diefstalbeveiliging en software-updates op afstand. Deze innovaties kunnen de consumentenervaring verder verbeteren en de algehele waarde van scooters vergroten.
Scooterlandschap in constante beweging
Tot slot speelt ook de evolutie van de scootercultuur een rol in de toekomstige verkopen. Scooters worden steeds meer gezien als een lifestyle product en een uiting van individualiteit, waardoor fabrikanten meer nadruk kunnen leggen op personalisatie en unieke ontwerpen om zich te onderscheiden van de concurrentie.
Al met al blijft het scooterlandschap in constante beweging, en het is aan de fabrikanten en verkopers om zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Met de juiste strategieën en innovaties kunnen zij inspelen op nieuwe kansen en de fluctuerende verkopen overwinnen. De komende maanden zullen bepalend zijn voor de toekomst van de Nederlandse scooterverkopen, waarbij zowel de industrie als de consument aandachtig zal toekijken.