Wanneer er naar de elektrische motoren gekeken wordt, die gebruikt worden bij E-scooters, dan zijn er twee verschillende soorten motoren. De eerste motor is een onderhoudsvrije borstelloze motor. Deze motor is geïntegreerd in de achtervelg. De tweede motor is ook een onderhoudsvrije borstelloze motor maar het verschil van de tweede motor is dat deze motor gecombineerd is met een distributieriem, die voor de overbrenging naar het achterwiel zorgt. De eerst genoemde motor, met een elektrische motor in het achterwiel, wordt het meeste gebruik bij de E-scooters.
Motor vermogen bij escooters
De meeste elektrische scooters zijn leverbaar in twee versies, namelijk in 25 kilometer per uur of in 45 kilometer per uur. Daarnaast is er nog verschil in het aantal watt dat de Elektrische scooter heeft. De Elektrische scooters zijn verkrijgbaar vanaf 500watt met als maximum 6000watt. Wanneer je een scooter aanschaft van 25 kilometer per uur is een motor van 800watt vaak voldoende. Bij de aanschaf van een scooter van 45 kilometer per uur raden we je echter aan om een motor van minimaal 1200 watt te nemen. Hoeveel watt jouw scooter nodig heeft hangt af van verschillende aspecten. Zo heb je op in een gebied met veel heuvels en/of bergen een sterkere motor nodig. Hierdoor wordt het klim vermogen groter. Verder is het bepaald of jij graag een sterke motor wilt, om zo een beter trekvermogen te krijgen of eerder tot de gewenste snelheid te komen etc.
Snelheid Controller
De elektrische scooters maken gebruik van een controller. Deze controller zorgt ervoor dat wanneer je gas geeft de motor begint te draaien. De controller bevindt zich tussen de motor en de accu’s van de scooter. De controller bestaat uit een behuizing van metaal en is ongeveer 20cm bij 6cm bij 12cm. In deze behuizing bevindt zich de elektronica van de scooter. Alle stroom voor de gehele scooter gaat eerst door de controller heen. Daarom is de controller een van de belangrijkste onderdelen van de scooter.
Converter/Omvormer
De meeste motoren werken op 36, 48 of 60 volt. Echter, de verlichting en de claxon werken beiden maar op 12 volt. Om dit toch te laten werken is er een omvormer nodig ofwel een converter, die zich tevens in de scooter bevindt.
Escooter accu’s
Er zijn voor de elektrische scooter verschillende soorten accu’s. Eén van de soorten is een loodaccu’s, deze accu’s lijken het meest op de accu’s die in auto’s te vinden zijn. De loodaccu’s in de elektrische scooter zijn tractie-accu’s. Deze accu’s kunnen zeer ver ontladen en hebben een lange levensduur. Ook zijn deze accu’s onderhoudsvrij en ze zijn relatief gezien voordelig om aan te schaffen. Echter een nadeel van deze accu’s is dat het gewicht al snel oploopt. Bij een pakket van vier van deze accu’s moet je denken aan een gewicht van ongeveer 60 kilogram. Het laadcycli van de loodaccu’s is ongeveer 400 tot 500. Eén volledige laadcycli houd in dat de accu volledig leeg is en vervolgens weer tot 100% van de capaciteit opgeladen wordt. Bij lage temperaturen is de capaciteit van de loodaccu’s wel minder. Loodaccu’s gaan gemiddeld twee tot drie jaar mee en dienen daarna vervangen te worden.
De tweede soort zijn de lithiumaccu’s. Deze accu’s zijn duurder dan de loodaccu’s, maar zijn wel beter geschikt voor de elektrische scooter en hoewel de lithiumaccu’s dezelfde capaciteit hebben als de loodaccu’s, hebben de lithiumaccu’s tot 50% meer actieradius. Dit houdt in dat je met deze accu’s een tot 50% grotere afstand kan afleggen zonder tussentijds de accu op te laden. Tevens is het gewicht van de lithiumaccu’s slechts 30% van de loodaccu’s en wegen bij een pakket van 4 accu’s maar 18 kilogram. Hierdoor heeft de scooter een aangenamer gewicht. Daarnaast is de laadcycli van de lithiumaccu’s 1000 tot 2000 en gaan deze accu’s dus langer mee, ongeveer vier tot vijf jaar. Alle elektrische scooters worden standaard geleverd met een lader die er of extern bij geleverd wordt of een die is ingebouwd.